Polskt teaterseminarium

Teater Albatross bjuder in till ett inspirerande seminarium om det unika polska teaterspråket, långt från svensk diskbänksrealism! Seminariet kommer att bestå av polska gästspel och filmvisningar, såväl som av föredrag, samtal och presentationer av respektive gruppers historik och arbete.

Polen har under 60- och 70-talet varit världsledande vad gäller fysisk och experimentell teater. Teater Albatross arbetssätt är inspirerat av den polske teaterlegenden Jerzy Grotowski, vilket gjort att samarbetet med hans teater, Teatr Laboratorium, varit speciellt viktigt. Även med Wladyslaw Hasior, världsberömd polsk skulptör har Albatross samarbetat.
Många gånger har Polen konstnärligt känts mer hemma för Teater Albatross än Sverige. Teater Albatross har genomfört ett tiotal turnéer i Polen, och knutit inspirerade kontakter med detta rika och särpräglade teaterland. Flera av de polska teatrar Albatross samarbetat med genom åren är idag centrala grupper i det samtida teaterlivet i Polen. Nu vill vi dela med oss av våra kontakter i form av fantastiska gästspel och besök.
Seminariet kommer att bestå av polska gästspel och filmvisningar, och av Albatross egna föreställningar med polsk klangbotten, såväl som av föredrag, samtal och presentationer av respektive gruppers historik och arbete. Seminariet riktar sig till alla som är nyfikna på den polska teatern med sitt annorlunda formspråk.

Seminariet kommer att hållas på engelska. Pjäserna kommer att spelas med textad översättning.

Följande teatergrupper och personer medverkar:

Teatr Osmego Dnia (Teater Åttonde Dagen) spelar Portiernia, en skarp samtidsklaustrofobisk visuell föreställning. Åttonde Dagen är en av Polens – och världens - mest berömda teatergrupper. I samband med detta exceptionella gästspel kommer Johanna Helanders och Bo Perssons film om Åttonde Dagen att visas. Åttonde Dagen kommer vidare att deltaga i diskussioner om polsk efterkrigsteater, om teatern under Jaruzelski, då Åttonde Dagen under lång tid tvingades att spela underjordiskt, och ibland tvingades i exil. Dessutom kommer de att visa film från sina fantastiska och unika gatuteaterföreställningar.

Teatr Anna Planeta kommer med en mycket omtalad Medeatolkning. Elzbieta Rojek, med rötter från Gardzienice/Grotowski, spelar Medea. Regissören Daniel Bird som bor i England och Polen (lärare i teater på Sheffields Universitet) är en stor kännare av centraleuropeisk film och teater. Sedan några år arbetar Elzbieta med Daniel.

Malgorzata Sady från Lublin kommer att visa film och berätta om sitt arbete med Leszek Madzik, en polsk scenograf och konstnär, tillika konstnärlig ledare för Scena Plastyczna, en världsberömd polsk teater som arbetar med scenrummet och en slags rörliga scenerier. Hela föreställningar kan utspela sig där inte en skådespelare är med – och det är gripande!

Malgorzata kommer också att visa film och berätta om sin tid i den oerhört spännande gruppen Akademia Ruchu från Warszawa. I mer än trettio år har de arbetat i gränslandet mellan teater, aktivism, konst, performance, dans och dikt, runt om i världen.

Vi kommer att visa film från Tadeusz Kantors teatergrupp Teatr Cricot 2. Efter att Grotowski tagit teatervärlden med storm, blev det Kantors tur att inspirera omvärlden på 80-talet med sin fantastiskt filmiska teater.

Stefania Gardecka, producent som arbetat i tjugo år på Teatr Laboratorium med Grotowski, kommer tillsammans med Mietek Janowski som var skådespelare i Teatr Laboratoriums legendariska föreställning The Constant Prince. De är med och berättar och visar film.

Teater Albatross spelar sina rosade pjäser: I skuggan av hatet växer blommor (om en judisk pojke på flykt i Polen under andra världskriget), och Det var länge sedan orkestern spelade (om Kvinnoorkestern i Auschwitz). Speciellt den senare är formmässigt en mycket polsk föreställning.

Åtta studenter från Wroclaw statliga Scenskola deltar i seminariet och kommer att visa delar av sitt arbete.

På Tokalynga finns dessutom en relativt omfattande skulpturutställning av skulptören Wladyslaw Hasior, som också var verksam inom teatern. Hasior är död sedan några år, men hans konst inspirerar ännu många!

Detta seminarium stöds av Polska Institutet, Stockholm

Seminariet äger rum på Tokalynga Teaterakademi
i närheten av Ullared i Halland.

Pris: 1 200 kr. I priset ingår mat och logi, samt alla föreställningar och föredrag mm. Anmälningsavgift kr 300 sätts in på teater Albatross postgiro Pg 4879734-4, resterande 900 betalas kontant vid kursstart. Skriv namn, tel, e-postadress och att det gäller det Polska Seminariet.
Anmäl dig här
(PDF)

Ytterligare info: Teater Albatross
tel: 0346 60490,
e-post: teateralbatross@telia.com

Om Tokalynga Teaterakademi Poesifestival Kvinliga scenartister
Om Tokalynga Poesifestivalen Polsk teater Kvinnlig scenkonst
Teaterkurs - Tema Afrika Judisk Kulturfestival Afrikansk kultur- och teaterfestival Filmfestival
Teaterkurs Judisk festival Afrikansk festival Filmfestival

Relevanta länkar:

Teater Albatross hemsida: http://www.teateralbatross.se/
Om Jerzy Grotowski: http://en.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Grotowski
Om Teatr Laboratorium: http://www.grotowski-institute.art
Om Wladyslaw Hasior: http://info-poland.buffalo.edu/classroom/Hasior/main.html
Teatr Osmego Dnia hemsida: http://www.osmego.art.pl/
Om Wojciech Jaruzelski: http://sv.wikipedia.org/wiki/Wojciech_Jaruzelski
Om Malgorzata Sady: http://www.breadmatters.org/BM/MS/Malg_Sady_Lub.html
Scena Plastyczna hemsida: http://www.teatry.art.pl/miasta/lubelskie/lublin/kul/
Teatr Cricot 2s hemsida: http://www.cricoteka.com.pl/en/index.php


Följande bidragsgivare har gett stöd åt polskt teaterseminarium:
Region Halland
Statens Kulturråd
Falkenbergs kommun
Falkenbergs kommun
Nordisk kulturfon
Amatörtörteaterns Riksförbund
ATR-Väst Amatörteaterns Riksförbund
Konstnärsnämnden
Polska Institutet

© Kulturkompaniet Kronor & Nycklar