Schema
och logg vecka 21, 2008
Kulturkompaniet
Kronor & Nycklar
Tid |
Tid |
|||||||
08.00 |
|
08.00: Arbete på kontoret Migrationsverkets
frågeformulär… |
|
07.00: Kontoret |
|
|
|
08.00 |
09.00 |
09.00: Arbete på kontoret |
09.00: Arbete på kontoret |
08.00: Mot Tokalynga |
09.00: Arbete på kontoret |
|
|
09.00 |
|
10.00 |
10.00: Arbete på kontoret |
|
10.00 |
|||||
11.00 |
11.00: Arbete på Kontoret |
|
11.00 |
|||||
12.00 |
12.00: Arbete på kontoret Webb och andra uppdateringar |
12.00 |
||||||
13.00 |
13.00: Mot Tokalynga 14.30: Möte |
13.00: Möte ABF |
13.00 |
|||||
14.00 |
14.00: Mot Tokalynga – praktiskt arbete |
14.00: Tokalyngan för
heldag. Kvinnlig scenkonst |
14.00: Tokalyngan för heldag. Festivalserien Konst För En Bättre Värld Kvinnlig scenkonst |
14.00 |
||||
15.00 |
15.00 |
|||||||
16.00 |
16.00: Möte Med GK:s chef. Sponsoravtal -
Ullared |
|
16.00 |
|||||
17.00 |
|
17.00 |
||||||
18.00 |
|
18.00 |
||||||
19.00 |
|
|
19.00 |
|||||
20.00 |
|
|
|
|
|
20.00 |
||
21.00 |
|
|
|
|
|
|
21.00 |
|
22.00 |
|
|
|
|
|
|
|
22.00 |
Projekt |
Finansiär |
Plats |
Tid |
|||||
Kontorsgöromål |
Kronor
& Nycklar |
Halmstad |
09.00 – 19.00 |
|||||
Konst För En
Bättre Värld – 16.00: Möte Ullared |
||||||||
I bilen upp mot Ullared la vi upp taktiken inför
mötet med GeKås chef. Försenade som vi var färdades
vi i rasande fart liksom idéerna som sprutade ur oss. Tokalyngas chef måste
inleda. Historik, syfte och mål med Konst För En Bättre Värld – och så måste
vi hålla i minnet att vi inte gör denna tur till vägs ände för femtusen
spänn. Lyssna och anpassa samtalet efter vad som kommer. Ta och ge… Vi var
ganska överens och över hövan nervösa när vi nådde fram och parkerade bilen
på varumottagningens parkeringsplats. Vilse var vi tvungna att fråga om vägen
men hittade ändå receptionen och fick skrivit in oss i besöksloggen. Vi var
på väg till nämnda varuhus chef för att förhöra oss om ekonomisk hjälp, om
sponsring. Per omgående kom chefen ner och strax satt vi på
hans kontor i livlig konversation. Teaterchefen började och i stund är hans
vältalighet av extraordinär natur. Han kan verkligen lägga ut texten och hans
charm är när han sätter den sidan till näst intill trollbindande. Chefen för
varuhuset lyssnade allt mer intresserad. En godmodig man – en man som tänker genom
egna visioner! I en timme lät han oss hållas – och vi kom också till tals
utan svårighet. Sponsring är kanske svårt men andra former av uppgörelser
diskuterades utifrån konkreta perspektiv. Frågan var nu bara om en uppgörelse
kunde vara värd 100 000 eller 200 000 kronor. Det gick alltså utom
all förväntan. Nu utlovades inget annat än att varuhusdirektören kommer att
göra ett besök på Tokalynga för att mer konkret diskutera en överenskommelse.
Trots det en fantastisk framgång för vår tremannakommitté. Undertecknad tror
att det kulturarbetande sällskapet lämnade varuhusområdet i någon slags
förvirring, möjligen trans. Det fanns måhända förhoppningar odlade i förväg…
men de sträckte sig nog inte längre än till de där förbjudna femtusen… Nu
verkade plötsligt vägen öppen om bara alla kort spelas ut på rätteligt sätt. Ibland händer även små under för oss
kulturgalärer! Hatte Bärtilsson |
||||||||
|
|
|
|
|
||||
Projekt |
Finansiär |
Plats |
Tid |
||||
Arbete
på kontoret |
- |
Halmstad |
08.00 – 21.00 |
||||
Migrationsverkets
pappersexercis… |
|||||||
En hel dag med papperen från Migrationsverket. En
hel dag… Här följer ett utdrag från de absurda frågor som
måste besvaras: Vi
träffades för första gången då jag var och arbetade på Kaliningrads Regionala
Dramatiska Teater. Där satte jag upp A. Strindbergs "Spöksonaten"
på stora scen 1998. Detta arbete
utfördes med stöd från bl.a. Svenska Institutet. Tatyana arbetade som
regiassistent och lotsade mig genom alla svårigheter på teatern. Möjligen kan
man säga att kärleken inte slog ner som en bomb utan långsamt men säkert
etablerade sig mellan oss. Det var meningen att jag skulle stanna i
Kaliningrad i tre månader - det är vad det i regel tar att göra en större
uppsättning på en svensk teater. Det blev något annorlunda i Kaliningrad då
det hela tiden dök upp nya svårigheter med i princip allt. Det var en mycket
fattig tid i Ryssland, -98 och att bara få den scenografi som var planerad på
plats tog nästa ett halvår. Det var under denna tid - i väntan på att teatern
och arbetet där skulle bli klart - som vår vänskap mognade till kärlek. Vi
träffades allt oftare privat men hade inget gemensamt språk att meddela oss
med. Vi satt ofta och ritade och förklarade hur vi tänkte och kände. Ganska
snart lärde sig dock Tatyana att prata engelska och vi kom varandra ännu
närmare. I april 1999 var äntligen arbetet på teatern klart och jag var
tvungen att åka tillbaka till Sverige då mitt visum gick ut. Under tiden i
Sverige fortsatte vi att hålla kontakten men nu mera sporadiskt. Jag tänkte
dock hela tiden på Tatyana som fanns i mina tankar i allt jag gjorde. I juni
1999 återvände jag till Kaliningrad på uppdrag av Östersjöinstitutet för att
slutföra ett annat projekt. Det första jag gjorde var att besöka Tatyana där
hon bodde hos sin mamma. Det var den 18 juni och det första Tatyana sa när
hon fick se mig där hon satt i köket och lagade ett par sockar var; Å, gode
gud! Det räknar vi som vår egentliga "bröllopsdag" och kallar dagen
"Den-Stora-Gode-Gud-Dagen (Balshy-Bozhe-Moj-Degn)”.
Den 28 juli två år senare gifter vi oss på Tilsit-teatern
i Sovetsk där teaterns ensemble blev våra bröllopsvittnen. Sedan dess har vi
levt ihop. Under de senaste sex åren i den lilla staden Gwardejsk där vi
arbetat med olika EU-, teater- och ungdoms-projekt.
Det har varit en fantastisk tid där vi delat ansvaret för vår gemensamma ideella
kulturförening; Kulturkompaniet Kronor & Nycklar och vårt arbete. 2006,
den sjunde juni föddes vår son, Sven-Gregor på BB i Kaliningrad, tre timmar
in på det nya dygnet. Vi hade varit och firat svenska nationaldagen på
generalkonsulatet i Kaliningrad när vattnet gick. Åh, min älskade, starka
kvinna som gett mig och ger mig den största glädjen i livet. Vårt barn, vår
familj! Jag
anser att det här ärendet måste behandlas så fort som möjligt, utan vidare
dröjsmål! Det har redan gått över tiden för det som utlovas på
Migrationsverkets hemsida om 3 till 4 veckor för registrering (från 7 april).
Den tid ni tar på er för handläggning av ansökan stjäl ni från vår familj.
Jag har ingen som helst lust att leva utan dem! Inte barn! Inte hustru! Och
ni har ingen rätt att stoppa mig! Därför behandla detta ärende i ilfart!!! Öppet kärleksbrev till en hustru och en son så
långt borta. Längtar så gränslöst efter
er! Ni är så långt borta och för varje dag som går så kommer ni längre och
längre bort. Detta är ett marter utan like, en plåga så stor att ord inte riktigt
räcker till. Att vansinne och hat slagit rot inom mig är oförlåtligt likaväl
som oundvikligt. I detta man skulle kunna kalla sakens natur ligger det
obegripliga; att människor inte kan vara samman som svurit varandra trohet.
Visserligen lovade vi inte inför gud trohet och att alltid stå vid varandras
sida – men inför de människor som stadfäste vårt äktenskap hörsammade vi
uppmaningen att vara varandra trogna, stå varandra bi. Nu kan vi inte det
därför att stater, samhällen tvingar oss isär. Det är helt absurt,
brottsligt! Och vi kan inget göra för att förhindra det. Vår kärlek är stark
nog – vi kommer att övervinna denna tid av ofrivillig separation. Men skadan
är ändå skedd. Hur ska vi någonsin kunna lita på ett samhälle som uppför sig
så här? Värst av allt; Vi är inte de enda drabbade! Skam över Sverige! Skam
över Ryssland (som visserligen kan åberopa förmildrande omständigheter)! Skam
över världen! Vad tjänar det till att man och kvinna försöker hålla sams när
världen inte tjänar detta syfte. Då återstår väl bara krig. Krig mellan
könen, krig mellan nationerna, krig mellan den lille och samhället, krig
mellan alla och en var… Nej, låt vår kärlek och vår längtan visa att
tålamodet övervinner allt. Och låt oss sen strida tillsammans, över
generationerna för att i framtiden bekämpa denna världens dumhet, detta
förakt för kärleken och människan! Jag Älskar Er! Hatte Bärtilsson |
|||||||
|
|
|
|
||||
Projekt |
Finansiär |
Plats |
Tid |
|||||
Arbete
på kontoret |
Kronor
& Nycklar |
Halmstad |
09.00 – 19.00 |
|||||
Interreg IV A
– Konst för en bättre värld |
||||||||
Oj vilken snurr det blev på förmiddagen. Undertecknad
var och faxade passkopia för ny inbjudan till Ryssland och var inom Lokala
Skatt för att få ett familjepersonbevis. När jag kom hem fanns två
meddelanden på telefonsvararen. Gatuteaterchefen ville ha möte i morgon
förmiddag. Nu får Undertecknad helt enkelt skärpa sig och ställa upp lite för
honom också! Tokalynga har tagit allt för mycket tid på bekostnad av
Gatuteaterfestivalen. Det andra telefonsamtalet var från ABF. Nu har de
kommit till beslut angående deras planer på ett ungdomsprojekt. Ombudsmannen
meddelade att de vill anställa mig som projektledare. Oj, oj, oj… Ja, för
Fagerlund! Det är vi gärna med på! Vi bestämde möte till i eftermiddag
klockan ett. Eftermiddag: Ja, så är det klart. Kommer precis från mötet på
ABF. Det blev konkreta diskussioner om den närmaste framtiden. Det första som
gäller är en projektbeskrivning för förprojekteringen av projektet. Så en
ansökan till Region Halland så att det finns medel för att resa runt och
intressera danska och norska partners. Det hela var bestämt på mindre än en
timme. Det här innebär stora saker till hösten och arbete. Inte så dumt –
inta alls dumt! Resten av eftermiddagen ägnades åt att hämta mörkläggningtyg till Tokalyngan. 15 meter. Inga större
problem. Måste bara göra den här reflektionen; Känner mig allt mer vilsen på
Tokalynga. Befinner mig som i ett vakuum där och hittar inte återfyllnadsknappen för nytt syre. Det har kanske med att
göra att det inte blir någon fortsättning där… men det kan också ha sin rot i
en annan slags kultur som Undertecknad inte riktigt sympatiserar med. Efter
helgen finns det inget mer mellan Undertecknad och nämnda kulturinstitution.
Då går banorna åt skilda håll! Visst, det blir en fortsättning – Undertecknad
har bland annat lovat att hålla webben uppdaterad. Men vid det får det
stanna. Inget mer lönearbete där. Det finns inga pengar till det och ingen
större lust heller. Mörkläggningstyget levererat! Brevet till Migrationsverket skickat! Hatte Bärtilsson |
||||||||
|
|
|
|
|
||||
Projekt |
Finansiär |
Plats |
Tid |
|||||
Arbete
på kontoret |
Kronor
& Nycklar |
Halmstad |
07.00 –
19.00 |
|||||
Konst för en
bättre värld |
||||||||
Tidig morgon på kontoret. Uppdatering av
Tokalyngas webbsida – information om programmet för Kvinnofestivalen. Så iväg till Teaterakademin för att hämta verktyg
som måste levereras tillbaka. Ett lån för att kunna slå i öljetterna till mörkläggningstyget. Ännu ett vilset besök på Tokalynga. Undertecknad
stannade en kvart och förhörde sig om uppgifter inför den stundade festivalen.
No koll på det. Undertecknad ställde sig till allmänt förfogande så får de
dirigera i morgon när festivalen drar igång. Två timmar bil Tokalynga tur och
retur – en kvarts ”arbete”. När Undertecknad kom till firman för att återlämna
verktygen mötte en uppjagad sekreterare honom. Vilt pekande på en faktura
fick Undertecknad ducka inför en serie kategoriska uttalanden. Problem här –
vi kan inte lämna någon kredit… Exakt varför vill inte Undertecknad gå in på.
Problemet löste sig under förmiddagen med hjälp av Internetbanker osv. Men…
och men igen… Det var hemskt vad denna kvinnliga sekreterare hade gått igång.
Kan mycket väl se för min inre syn hur de diskuterat allt högljuddare på
firmans kontor och hur ämnet gått varmt på kafferasten… Löjligt! Resten av dagen har ägnats åt den vanliga
kontorslunken. Härvidlag inte mycket att orda om. Kvällen gav tid åt en
vildvuxen gräsmatta. Hatte Bärtilsson |
||||||||
|
|
|
|
|
||||
Projekt |
Finansiär |
Plats |
Tid |
|||||
Tokalynga
20 år |
Teater
Albatross |
Gunnarp |
16.00 –
20.00 |
|||||
Tokalynga
Teaterakademi – Kvinnlig Scenkonst |
||||||||
En fantastisk föreställning och en som gick på
stapplande tomgång utan att veta vart den egentligen ville. Så kan man
sammanfatta första dagen av festivalen för kvinnlig scenkonst på Tokalynga;
Konst För En Bättre Värld. Vi
börjar med stapplandet. Det var Teater Albatross egen föreställning ”Mary
Kingsley” som betedde sig på sålunda sätt. Föreställningen känns inte klar på
många vis. Vart vill man? Vad är huvudsyftet med pjäsen? Det spretar åt en
mängd olika håll. Är det en biografi? Är det en kvinnosakspjäs? Handlar det
om Afrika? Ingen tycks veta då det drar åt alla dessa håll utan att komma
till punkt någonstans. Musiken, som beledsagar föreställningen… känns också
konstig, påklistrad, patetisk. Den visar heller inte vägen och ger inte så
mycket i samanhanget. Känns lite som om den står för sig själv och hjälper
alls inte till att klistra ihop det till en helhet. Alltså, musiken i sig
själv är fantastiskt framförd. Mycket säkert, högst professionellt – men hör
den hemma i pjäsen? Ja, i allra högsta grad och det är det som gör den
patetisk, påtvingad, förutsägbar. Men mest av allt önskar sig Undertecknad att
man tar sig en funderare på vad man vill med uppsättningen. Mitt råd är;
Kärleken till Afrika. Då slipper man trilla i gropen könsfrågor.
Genusfrågorna får då ett automatiskt svar som man som publik själv kan
bestämma. Nu blir mycket skrivit på näsan och Undertecknad
näsa är
ytterst känslig för dylikt bläck. I kärleken till Afrika känner Undertecknad dessutom
igen sig i sin egen kärlek till Ryssland. Det rent biografiska… ja, vad säger
man om det? Är det viktigt? Nej, tröttsamt. Skit i årtalen – fokusera på en
historia som intresserar och håller samman föreställningen! Regi och
scenografi? Börjar med det sistnämnda. Utmärkt enkel och avskalad men fullt
funktionell. Här känner man en säker hand och en förståelse för vad pjäsen
skulle kunna ha varit om den skalats ner, förädlats. Regin känns utan finess,
nästan lite för enkel och förutsägbar. Det kan vara en fördel med en ”rak
regi”, men här blev den plattrak… och som sagt
förutsägbar. Undertecknad roade sig med att i tanken gissa sig till när
scenografin skulle utnyttjas på det ena eller andra sättet och det slog väl in
nästan varje gång. Ovan
på detta har Undertecknad ett förslag på ett bra slut. Mary Kingsley
skriver ett brev till den man hon älskar men som lämnat henne. I slutet av
brevet, som skådespelerska skriver i luften framför sig signerar hon med sin
namnteckning ”Mary Kingsley” Det är ett starkt moment och ett perfekt slut –
nu skulle ensemblen driva pjäsen vidare… med något som inte riktigt tillförde
den något. Men
som sagt; Föreställningen måste repeteras och det ordentligt. Det snubblas på
ord, stakas, det finns ingen säkerhet i temposkiftningar och nyanser och det
känns allmänt osäkert och onyanserat. Ibland verkade det som om musiker och
skådespelare inte riktigt visste var de var eller hade varandra. Så, repetera
mera! Sen
kommer vi till den föreställning/föredrag som öppnade kvällens program. En
mycket framgångsrik och berömd mimare – tillika ungdomsvän – gästade
Tokalynga. Hon berättade om sin franske mimlärare
och anekdoter från sin studenttid i Frankrike. Detta gjorde hon på ett
fantastiskt och intresseväckande sätt som fick alla att leva med i
historierna. Här märkte man professionalitet ut i varje muskel, varje ord.
Den perfekta tajmingen… till och med andhämtningen verkade driven i
perfektionism. Därpå följde två korta mimföreställningar
där artisten visade prov på total medvetenhet om hur kroppen kan berätta.
Behärskat, utstuderat i minsta detalj. Särskilt den andra av dessa
föreställningar grep Undertecknad så att ögonen blev tårfyllda. Fantastiskt
när teater får en att tappa andan och känslan av tid och rum! Så skedde där i
Gunnarps gamla skolas kvava gymnastiksal. Det var en underbar upplevelse. Det
fick mimartisten också reda på med en stor och öm kram. Hur
man än resonerar så måste det tilläggas att även denna festival bär hän åt en
ny succé och som då kan läggas till Poesifestivalen och den polska
teaterhelgen. Så här långt har Tokalyngas Teaterakademi och Teater Albatross
lyckats i sina strävanden. Nu går Kvinnofestivalen och work shops vidare
helgen ut – sen lägger Undertecknad Albatross på hyllan – icke utan saknad…
icke utan lättnad… Hatte Bärtilsson |
||||||||
|
|
|
|
|
||||
Projekt |
Finansiär |
Plats |
Tid |
||||||||
Tokalynga
20 år |
Teater
Albatross |
Gunnarp |
10.00 –
20.00 |
|
|||||||
Tokalynga
Teaterakademi – Kvinnlig Scenkonst |
|
||||||||||
Sista dagen på jobbet. När
bilen vände hemåt igen så var det näst sista gången den for vägen Gunnarp –
Ätran - Torup – Halmstad i tur och retur. En sista gång kommer Undertecknad
att ta sig denna sträcka, då för att göra upp om framtiden och
förhoppningsvis utkvittera sista lönen. Undertecknad såg endast en
föreställning idag. Secret Hotels ”Fall Fall She Fell”, en dansföreställning
som närmast kan betecknas som en happening. Undertecknad är alls inte
främmande för denna typ av scenkonst… tvärt om. Men just i dag i Gunnarps
Bygdegård blev det väldigt ansträngande. Det är så kvavt i den där byggnaden
och med lågt stående strålkastare som stack i ögonen blev det svårt att hålla
sig alert – det drog väldigt mycket i ögonlocken som kändes tunga som pansar.
Och det var inte heller särskilt intressant. Väldigt få kan göra den här
typen av framträdanden så att det åtminstone blir känslomässigt berörande.
Det är oerhört lätt att det blir platt, intetsägande. Det var just fallet
denna eftermiddag i Gunnarp. Platt och tomt och tramsigt och utan minsta
atmosfär. Ja, ja… det kanske var de pansartunga ögonlocken… men hade de
blivit så tunga om det varit intressant. Undertecknad lämnade Bygdegården med
en känsla av att ha blivit lurad men samtidigt glad för att ha fått
möjligheten att uppleva något dylikt. Det luktade nämligen en aning konst
även om det kornet var svagt. Så endast resen hem till
Halmstad igen… Nu tycks det som om dessa resor blir kortare och kortare för
varje gång de sker. Hatte Bärtilsson |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||
Projekt |
Finansiär |
Plats |
Tid |
|||||
Kontoret |
Kronor
& Nycklar |
Halmstad |
12.00 –
16.00 |
|||||
Webbuppdateringar
– städning av kontorsutrymme |
||||||||
Ah, så skönt. Ledig på sätt och vis… i alla fall från Tokaförpliktelser.
Det känns som om livet och yrkesverksamheten nu får en nystart eller omstart.
Det känns oerhört befriande. Undertecknad har väldigt svårt för att ställa in
sig i ledet och utföra uppgifter för annans räkning. Visserligen skymtar nya
uppgifter för Festivalgeneralen framöver men det är lite av annan karaktär.
Mer självständigt. Men mest spännande av allt är att det framöver kommer att
skrivas minst två – kanske tre – nya projektbeskrivningar helt efter eget
huvud. Det är det som Kronor & Nycklar är ämnat för! Just därför en
ljusnande horisont, ett friare förhållningssätt till arbete och leverne. Undertecknad
kommer med största trolighet även att unna sig några dagars semester. Det är
ett nytt ord – semester – som nu förs in i föreningens vokabulära
samling. Det ska bli skönt i den solförgyllda
försommaren. Dagens övningar sträcker sig
inte längre än till diverse uppdateringar. Ett möte med Festivalgeneralen
avstyrdes på dennes initiativ och resten av dagen ska ägnas åt grillad måltid
till moderns ära – det är ju morsdag idag… Fast Undertecknad mor är värd en
morsdag varje dag! Ellykopter… Hatte Bärtilsson |
||||||||
|
|
|
|
|
||||