Verksamhetsrapport
för
Kulturkompaniet Kronor & Nycklar
2004
Inledning |
För att börja med en slags summering kan man säga att
året 2004 både förde gott och mindre gott med sig. Flera av de projekt som
föreningen arbetade med eller var involverade i var minst sagt lyckade och
uppskattade. Det stora EU-projektet Youth and Society avslutade i april med en tredagar lång manifestation i samtliga de tre
ryska städer som var involverade i projektet. Ett hundratal ungdomar medverkade
och ett flertal vuxna tog också del i festivaliteterna
där bl.a. ungdomscentren öppnades officiellt. Varje
stad presenterade ett mindre teaterstycke på gatan och så skedde i alla tre
städerna. Att detta evenemang blev så lyckat kan man mycket väl tacka Margareta
Ek för. Hennes strävsamma arbete med både de ryska och svenska ungdomarna gav
ett gott resultat.
Mindre gott var årets Ungdomsfestival i Gwardejsk. Mycket
av de negativa tankarna föreningen har om detta evenemang berodde dels på att
vädret var väldigt dåligt, dels på att Gwardejsk stad inte ställde upp som de
gjort de föregående åren. Under rockfestivalen blev Tatyana B.-Kovalyova
arresterad på grund av konserten hade dragit över en halvtimme. En fullständigt
horribel åtgärd från den lokala polisen som fick efterföljder långt in på
resten av sommaren. Många av Gwardejsks ungdomar skrev arga insändare i
tidningarna och var i uppror och menade att det var ingen
mening att lägga ner så mycket möda om inte staden framöver har för avsikt att
hjälpa till. Nu kändes det nästan som om de saboterade i stället för att vara
behjälpliga. Till råga på allt slutade den ekonomiska notan för Kronor &
Nycklar på otroliga summor, då det inte fanns det minsta ekonomiska bistånd att
uppbringa från något håll. Inte minst den ekonomiska frågan måste lösas om
Kronor & Nycklar ska gå in i festivalen framöver.
Festivalen i sig var något rörigare ön under de
föregående åren vilket är svårt att finna någon anledning till. Kanske var det
så att vi kände oss för säkra och slappnade av med organisationen. Detta både från ungdomarna i New Generations sida som från vår. De
som deltog märkte nog inget av detta – många var väldigt nöjda och de svenska
deltagarna var förtjusta i den upplevelse de fick under dagarna i Gwardejsk.
Just i slutklämmen av festivalen fick föreningen ta del
av årets tråkigaste nyhet. Den ansökan som färdigställts på våren gällande
projektet Kulturkällan fick avslag från Ungdomsstyrelsen i Sverige. Anledningen
till avslaget var så horribelt att Kronor & Nycklar inte räknades till en
svensk organisation vilket fick många att rasa. Det var också första stora
ansökan som föreningen fått avslag på under mycket lång tid. Det medförde att
föreningen fick gå ut med den tråkiga nyheten till alla de som hållit sig
beredda på att delta. Nu fick också sensommarens alla planer läggas om. Någon
tröst blev det dock då Region Halland beviljade ett bidrag till Kulturkällan på
55 000 SEK. Detta medförde att vissa av planerna kunde genomföras (läs vidare
om detta på annan plats i verksamhetsrapporten).
Filmarbete |
Under hösten genomförde Kronor & Nycklar ett större
beställningsjobb åt ”Digital Historia”, vilket är en medieutbildning för
funktionshindrade ungdomar. Detta filmprojekt, som kom att döpas till ”Dom
Kallade Oss Handikappade” och blev till en solskenshistoria både under
processen i arbetet med skådespelare och det tekniska
teamet som vad det anbelangade resultatet. Beställarna var mycket nöjda och
filmen gick på distribution långt upp på riksdagsnivå. Föreningen intjänade 55
000 SEK på arbetet. Pengar som var av nöden då kassan efter sommarens
festivalförlust var helt tömd. Att det goda arbetet skulle ge resultat på mer
än ett vis var delvis oväntat. Föreningens ordförande hälsades välkommen
tillbaka fram på vårkanten för att hålla ett drama pass med de nyintagna
eleverna – vilket naturligtvis accepterades.
De sex veckor som arbetet pågick fick undertecknad
dessutom blodad tand av filmarbetet. Det var mycket länge sen ordföranden
arbetade med film – ända sedan tiden i Riga – och nu tändes intresset åter för
denna konstform. Det finns en annan person som ska omnämnas i detta sammanhang.
Peter E. Bengtsson, ung filmare från FurieFilm har också bidragit till att
stimulera undertecknad och under sommaren påbörjades en film om ungdomarnas
situation i Gwardejsk kallad: ”Meningen med våra liv.” Tyvärr har den inte
blivit färdigställd under innevarande verksamhetsår. Arbetet går dock vidare
och ett resultat av detta arbete ska kunna skönja dagens ljus under första
delen av 2005.
Ny ansökan till TACIS |
Under sista delen av 2003 och fram till mars i år tog
Kronor & Nycklar i samarbete med Region Halland (Tommy Löfquist) fram
ytterligare en stor ansökan till TACIS-fonden. Även denna gång gällande det ett nytt ungdomsprojekt, som en direkt
uppföljning på det avslutande Youth and Society-projektet. I samband med det sista
styrgruppsmötet i Ryssland för nyss nämnda EU-projekt bjöds även en
representant in från Polen. Tanken var att involvera inte bara Ryssland och
Kaliningradregionen utan även tre små städer från Warmia
Masuri i nordöstra delen av Polen. Den polska
representanten accepterade de idéer som lades fram och diskuterades och under
mars månad arbetade T. Löfquist och undertecknad med raska tag för att iordningställa alla papper för ett inlämnande. Trotts tidsbrist
stod ansökan klar och i september kom svaret. Det blev ytterligare ett positivt
besked och troligt är att våra bemödanden rankades högt i Bryssel.
Att ta fram en sådan här ansökan kostar verkligen på. Det
stora bekymret att arbeta med dylika projekt är den administration som EU
anbefaller. Det går inte för en liten organisation som Kronor & Nycklar att
handha projekt av det här omfånget på egen hand. Därför är föreningen evigt
tacksam för samarbetet med Region Halland.
Stora delar av våren gick också åt till rapporteringen av
Youth and Society. Den slutliga inlagan mätte nästan
två dm i höjd. Jag omnämner rapporten på så sätt då antalet sidor är mig
obekant och ointressant. Det blir en hel del papper att producera. Ett arbete som
känns onödigt krävande – speciellt för Kulturkompaniet som förutsätts utföra göromålet
utan ersättning.
Ordinarie verksamhet och Luciaspäk |
Liksom tidigare år i Gwardejsk har Kulturkompaniet
genomfört ett ganska omfångsrikt kvällskursarbete med ungdomarna i New Generation.
Svenska, teater, körsång och dans har stått på programmet. Kurserna har
genomförts både under vår- och hösttermin. Som sångpedagog har Kronor &
Nycklar anlitat Rimma Bidyk och som danspedagog
Tatyana Domoroslaja. Den senare har dock inte skött
sin uppgift till belåtenhet vilket föranlett att kursen lagts ned. Under hösten
inriktades verksamheten på att få fram ett kort sångprogram med traditionella
jul- och nyårssånger. Både svenska och
ryska sånger förekom i programmet. Med
detta program färdigrepeterat åkte Kulturkompaniet tillsammans med ungdomarna
ut på en kort turné. Besök gjordes på barnhem för föräldralösa barn, fängelser
och sjukhus. Allt som allt genomfördes 9 föreställningar. Programmet blev
mycket populärt och ensemblen var också inbjuden att uppträda i samband med
Generalkonsulatets traditionella firande av Lucia i Kaliningrad.
Fördelen med dylika arrangemang är att ungdomarna lär sig
att uppträda och får på det viset smak för vårt fortsatta arbete. Sen är det
troligt att en och annan av dem som vi uppträdde för fick en fin upplevelse.
Kulturkompaniet har för avsikt att göra Luciaspäket till en trevlig tradition
att följa upp framåt i tiden.
Midsommar och stipendium |
För andra året i rad arrangerade Kulturkompaniet Kronor
& Nycklar svenskt traditionellt midsommarfirande i Gwardejsk. Inbjudna,
precis som i fjol var förutom våra ungdomar även svenskklubben från Kaliningrad
och personal vid svenska generalkonsulatet med generalkonsul Erik Hammarskjöld
i spetsen. I år hade vi förstärkt med en kör från Slavensk som framförde ryska
folksånger. Programmet var annars laddat med lekar, midsommarsånger och
naturligtvis resande av majstången.
Nu är nog denna tradition accepterad och permanentad som
en årligen återkommande attraktion. Det är för Kulturkompaniet en outsäglig
glädje att ha fått det förtroendet och ser med glädje fram emot nästa års
firande.
I samband med midsommarfirandet delar - även det numera
som brukligt är - Kulturkompaniet ut sitt stipendium till berömvärda personer
inom kultursektorn. Eftersom Kulturkompaniet har bedrivit sin verksamhet under
6 års tid är också stipendiesumman på 6 000 rubel. Detta år gick stipendiet
till Margareta Ek (från Sverige) 3 500 rubel Galina Petrovna Vinogradova 1 500
rubel samt Alexander Korzhonok (ungdomsstipendiet) 1 000 rubel. Alexander och
Galina mottog sina utmärkelser under midsommarfesten medan Margareta fick äran
i samband med att Kulturkällan hade premiär i augusti. Margareta Ek passade då
på tillfället att skänka hela stipendiesumman till New Generation. Av detta
blev det en fond som ungdomarna döpte till "Magga-fonden".
Ordförandes kommentarer och
utvärdering av projektet Kulturkällan
|
Förarbete och ansökningar |
Jag gå här inte in på historiken bakom projektet i sin
helhet – det står att läsa i projektbeskrivningen under rubriken ”Bakgrund”.
Det jag vill ta upp här är helt enkelt det arbete som
bedrevs i mitten av maj innevarande år (2004).
I möten med Ingemar Andreasson, Region Halland, Björn
Holmgren, Bildningsförbundet Halland och Margareta Ek, Ateljé Tatra
diskuterades det fram ett förslag som skulle kunna komplettera det halländska
”Vattenhålet” fast på rysk sida. Under dessa diskussioner bedömde undertecknad
att optimism fanns för ett dylikt projekt. Det fanns för gott att färdigställa
en projektplan och ta fram två ansökningar. Den ena ställd till Region Halland
på 55 000 kronor, den andra till Ungdomsstyrelsens fond Ungdomssamarbete i Österled. Arbetet med sammanställningen drog ut
på tiden då den så småningom blev rätt omfångsrik. Tanken var att fem olika
kurser skulle genomföras under tre veckor i Kaliningrads Oblast. En vecka för
funktionshindrad ungdom, en vecka för svenska och ryska tjejer med teater som
redskap samt en filmkurs, en teaterkurs och entreprenadkursen.
I början av maj gick ansökningarna iväg varpå
projektledaren, undertecknad for tillbaka till Ryssland.
Efter några veckor visade det sig att Region Halland,
representerad av Ingemar Andreasson ställde tvivel på om det fanns möjligheter
att bevilja pengar för projekt förlagda i utland. På rekommendation skrev
undertecknad en motivation varför avslutningsdelen av
entreprenörskursen skulle förläggas till Ryssland. Mycket i denna skrivelse
gick ut på det goda samarbete som Halland sen tidigare haft med den ryska
regionen och som genom detta nya projekt skulle få en logisk uppföljning och
fortsättning. Samtidigt skulle de deltagande svenska ungdomarna komma att få en
annan och vidare förståelse för den kunskap man förvärvat i Sverige. Detta och
sammantaget med de insikterna om andra människors problem och en förståelse av
en annan samhällsstruktur och kultur skulle kunna bredda både kunskapsmässigt
och emotionellt för de svenska ungdomarna. Nu inte för att nämna den nytta som
projektet skulle göra på rysk sida.
Avslag och anslag |
I slutet juni kom svaren på ansökningarna. Ett avslag
från Ungdomsstyrelsen och en beviljande skrivelse från Region Halland inkom.
Ungdomsstyrelsens motivering var att Kulturkompaniet
Kronor & Nycklar inte kunde räknas som en svensk, utan en rysk
samarbetspartner… Vilket framstår som ytterst märkligt då Region Halland
knappast ger pengar till en utländsk organisation (redan då svårmotiverat för
dem med medel till svenska projekt i utlandet).
Till Ungdomsstyrelsen utgick, på begäran,
Kulturkompaniets senaste verksamhetsrapport, i vilken man kunde läsa att
föreningen under de senaste åren mestadels bedrivit sina aktiviteter på rysk
mark. Detta därför att ett flertal projekt kontinuerligt genomförts
där. Främst är det Region Hallands stora EU-projekt Youth & Society med ett beviljat bidrag på runt två miljoner kronor
(TACIS) som låst fast föreningens arbetsstyrka i Ryssland. Kronor & Nycklar
har arbetat som experter för projektet i Kaliningrad Oblast. Även så har ett
projekt med beviljade medel från Ungdomsstyrelsen (vilket gör avslaget ännu
underligare) genomförts; Unga Svar, där ryska och svenska ungdomar
deltagit.
Kulturkompaniet Kronor & Nycklar reagerade med
bestörtning på det nekande svaret och en besk skrivelse sattes samman, riktad
till Ungdomsstyrelsen, för att leda uppmärksamheten på det faktum som beskrivs
ovan. Det fanns dock inget hopp om att Ungdomsstyrelsen skulle ändra
uppfattning i frågan. Det kändes som det ändå var ytterst angeläget att påtala
det faktum att genom föreningens arbete i Ryssland fanns tillräckligt med
kompetens för att genomföra projektet i sin helhet. Det vore väl mer motiverat
att bevilja medel till en organisation som med ryska nätverk och kompetens om
rådande förhållande skulle kunna garantera projektets genomförande. Att Kronor
& Nycklar inte bedriver sin huvudsakliga verksamhet i Sverige är inte det
samma som att föreningen inte är svensk. Kronor & Nycklar är och kommer att
förbli registrerad som en svensk, ideell förening hos skattemyndigheterna och
tar sig friheten framöver att bedriva sin verksamhet där medlemmarnas kompetens
bäst kommer till pass eller tillfälle till arbete ges! Ekonomiska revisioner
och deklarationer sker på svensk mark.
Dessa fakta hoppas vi nu, som arbetar med Kronor &
Nycklar, inte ska förhindra bidrag från svenska fonder framöver.
Glädjande nog beviljade alltså Region Halland hela det
belopp på 55 000 kronor som sökts. Delar av Kulturkällan lät sig genom
detta göras!
Projektet som blev en tummetott… |
På detta sätt blev projektet i sin tänkta helhet som en
tummetott av en handske – bokstavlig talat…
Vid tidpunkten för beskeden om avslag och bifall sattes
omedelbart nya planer under övervägande. Beslut fattades ganska snart om att
genomföra Kulturkällan om än i en förnyad och modifierad konfiguration. Beslut
togs i samråd med Margareta Ek och Peter E Bengtsson att genomföra filmkursen
och teaterkursen samt den av Region Halland anbefallda entreprenörskursen.
Samarbetspartner i Ryssland informerades om det nya läget och alla planer - som var förankrade
och skulle genomföras utanför Gwardejsk kommun - avstyrdes. Dock fanns det
fortfarande möjlighet för deltagare från de andra ryska städerna att medverka,
vilket också skedde.
Nya scheman lades upp och fick sitt godkännande av
berörda pedagoger. Information spreds till samtliga tänkta deltagare, lokaler
bokades upp liksom att övriga praktiska detaljer löstes. Den nya inriktningen
på projektet såg på papperet trots allt ut att kunna bli tillfredsställande och
göra den nytta som var önskad.
Ett annat problem som också krympte projektet var att av
de 8 svenskar som var tänkta som deltagare (sex ungdomar och två pedagoger)
blev det till sist endast fem som kunde resa. Två av ungdomarna föll bort
nästan omedelbart på grund av fortbildningskurser på annan ort i Sverige. En
fick inte sitt visa beviljat (detta på grund av ett pass med
mindre än tre månaders giltighet). Kanske var manfallet ändå till fördel
för projektet. De resterande svenska ungdomarna vittnar om detta i sina
utvärderingar. Den svenska ungdomsgruppen blev mycket tajtare och fick ta ett
vuxnare personligt ansvar, vilket medförde ett större utbyta av resa och
kurserna i stort.
Filmkursen |
Peter
E Bengtsson fungerade under work shop-veckan som pedagog för
filmkursen. Utbildningen hade fångat fem ryska ungdomars, två killar och tre
tjejers, intresse och de höll till i det av projektet Youth
& Society´s öppnade ungdomscentret. Där
utnyttjade man den dator som TACIS-projektet gett lokaliteterna.
Projektledarens dator bars även den över och kom till användning under veckan
som gick. Tanken var att man skulle få lära sig hur DV-kameror fungerar och hur
man kan manipulera det filmade resultatet i ett klipprogram. Som resultat
skulle var och en färdigställa en kortfilm på eget manus. Det skulle dock visa
sig att dessa ambitioner var alltför lågt ställda. De ryska ungdomarna kastade
sig över detta för dem nya redskap med liv och en enorm lust. Det blev minst
två filmer var för dem. En rockvideo och en spelfilm i det mindre formatet var
det frekventaste resultatet för de unga deltagarna. När de under Margareta Eks
ledning kommit fram till vad det var de ville behandla för slags tema kom också
ett flertal roliga och intressanta manus fram. De svenska ungdomarna fick agera
skådespelare och de unga filmarna regisserade dem med stor pondus. En
auktoritet som bara den som vet vad den vill kan presentera. Det kändes som det
hade funnits ett uppdämt behov hos de ryska ungdomarna som nu oförblommerat,
under skicklig handledning fick spira fram. Resultatet av dessa ansträngningar
blev – enligt undertecknad och Peter E Bengtsson – häpnadsväckande. Sammantaget
37 minuter film som enligt handledare Bengtsson, knappast ens kommer fram under
en hel termin på Sturegymnasiets filmkurs. Detta kvantitativa omfång
resulterade mot all förmodan även i ett kvalitativt bra resultat. Ibland när
undertecknad kom upp till det lilla rummet där ungdomscentret huserar luktade
det som i en gymnastiksal. Så intensivt var arbetet under veckan.
En av de unga ryska deltagarna
utmärkte sig särskilt. Alexander Korzhonok. Under
projekttiden diskuterade pedagogerna om man på något sätt skulle kunna premiera
den unge filmaren. Man kom då fram till att erbjuda honom en månads studier på
Sturegymnasiet i Halmstad för att där ge honom ytterligare möjligheter att
förkovra sin talang. När de svenska gästpedagogerna kom tillbaka till Halmstad
undersöktes saken närmare. Resultatet av denna sondering blev att det befanns
fullt möjligt. Kronor & Nycklar tog på sig det finansiella ansvaret och
Sturegymnasiet med Margareta Ek i spetsen det pedagogiska. Tid utsågs för
vistelsen och ett slutgiltigt beslut togs i samråd med Alexanders föräldrar om
att sejouren skulle förläggas till oktober – november 2004.
Teaterkursen |
Meningen var att samtliga som
deltog i de två övriga kurserna plus intresserade ungdomar från Gwardejsk
skulle medverka i teaterkursen. Den skulle tjäna som samanhållande faktor. Det
blev således en stor grupp (nästan 50 hade anmält sig) som sammanstrålade på
eftermiddagarna under ryska och svenska teaterpedagoger.
De första dagarna ägnades
företrädesvis åt dramaövningar för att deltagarna skulle lära känna varandra
bättre. Tanken var att de improvisationer som genomfördes skulle ligga till
grund för det manuskript som skulle tas fram under veckan. Temat var; Vad
fruktar du mest?, vilket slog an på de unga
deltagarna. Alla fick säga sin mening och så delades teaterskaran upp i mindre
grupper för att förbereda improvisationer och uppspel på det nyss diskuterade.
Till en början leddes detta arbete på ett superbt sätt av de ryska pedagogerna,
men ju längre tiden led ju mer angeläget blev det att sätta samman allt till en
fungerande helhet. Tyvärr var de ryska instruktörerna inte riktigt kapabla till
detta. Den ryska teatertraditionen medför oftast långa diskussioner och har man
bara en vecka på sig så håller inte ett sådant arbetssätt. De svenska
ungdomarna, som är vana vid ett raskare tempo började också känna sig illa till
mods och rastlösa. Det kom allt mer högljudda protester till projektledningens
kännedom. Till sist fann undertecknad det för gott att göra en rockad på teaterpedagogsidan. Margareta Ek fick ta över med två dagar
kvar till tänkt premiär. Detta visade sig klokt. Margareta fick per omgående
alla med sig och pjäsen färdigställdes lagom till uppspel.
Teaterföreställningen blev
också höjdpunkten på veckans arbete. Det blev inte bara en publik succé utan en
framgång i samarbetet mellan de olika deltagarna – inte minst ur aspekten
svensk/ryskt ungdomssamarbete. Nästan fyra hundra människor hade, samanlagt
under två kvällar, letat sig till vår mörka spelplats runt en förfallen gammal
fabrik. Det är en betydande siffra då man betänker att Gwardejsks fotbollslag
inte drar så mycket folk under en hel säsong på 12 hemmamatcher. Många var
dessutom öppet gripna av vad de hade fått se. En del grät till och med efter
föreställningen. Visst, vi hade tur med vädret men en annan anledning till den
stora publikskaran var att detta svensk-ryska samarbete nu är inne på sitt
tredje år i Gwardejsk och vi har fått stadens population att långsamt vänja sig
vid kulturella evenemang. Den traditionen fanns definitivt inte tidigare.
I samband med
teaterföreställningen avhölls också en friluftsfilmvisning. Det som filmgruppen
kommit fram till under veckan förevisades på ett för ändamålet upphängt lakan.
I skenet av brinnande marschaller stannade publiken kvar för att beskåda även
detta evenemang. Sammantaget blev dessa båda kvällar (lör- och söndag) mycket
minnesvärda för såväl publik som deltagare.
Efter den sista kvällens
teaterföreställning tilldelades Margareta Ek Kulturkompaniet Kronor &
Nycklars kulturpris på 3 000 rubel. Att Margareta är en mäkta populär person
bland ungdomarna i Gwardejsk gick inte att ta miste på. Under öronbedövande
jubel mottog hon priset, tackade för det, för att med omedelbar verkan
överlämna prispengarna till New Generations president Rinat Sharafotdinov. New Generation,
Gwardejsks ungdomsorganisation bildade med denna grundsumma Margareta Ek-fonden. Ur den kan nu olika ungdomsgrupperingar söka
pengar för mindre projekt.
De svenska deltagarna
|
Ungdomarna:
För första gången slapp vi helt
den eviga refrängen från deltagande svenska ungdomar på rysk mark. Inte ett klagande ord på vare sig mat, inkvartering eller andra
faciliteter. Det har inte varit helt ovanligt vid tidigare samarbeten
och projekt. En av anledningarna att klagandet uteblev denna gång var att de
flesta av ungdomarna redan hade en viss erfarenhet av vistelser på den ryska
landsbygden. En annan är att vi i produktionsledningen lärt oss av tidigare
besök och denna gång bäddat bättre för deltagarna. Vi hade till detta projekt
gjort en rad rockader och denna gång valt det bästa som Gwardejsk har att
erbjuda vad det gäller mat och förläggning (mycket i denna väg har utvecklats
under den sista tiden). De som nu engagerades för att lösa dessa spörsmål har
dessutom förståelse för vår verksamhet och ser det goda i den hela. Det gör att
värdarna intresserar och anstränger sig för vår sak.
Den pedagogiska delen av
ungdomarnas ansvar sköttes på ett enastående och exemplariskt sätt. Ansvar togs
på det viset att de förhörde sig om omständigheterna av projektledningen och
rättade i viss mån sina idéer efter det. Öppenheten och viljan att lyssna och
samarbeta kändes sorglöst för de huvudansvariga. Ungdomarna tog också ansvar på det viset att
de var noga med planeringen. De diskussioner som fördes inom gruppen i samband
med kursens uppläggning visade att det svenska gänget var homogent, samspelta
och att alla lyssnade till varandra. Slutligen kan det nämnas att deras
pedagogiska ansvar var storartat. De kunskaper man förvärvat i Halmstad fördes
vidare på ett lättförståligt och roligt sätt. Samtliga medverkande svenska
ungdomar får överbetyg långt över den gängse skalan. Att de ryska ungdomarna
litade på sina jämnåriga svenska kamrater och fick fram så goda resultat under
veckan, ger ännu en positiv belysning på hur arbetet leddes och bedrevs.
I samband med avslutningen av
kursen delade även de svenska ungdomarna ut diplom. Uppskattat av stolta ryska ungdomar.
Pedagogerna |
Både Margareta Ek och Peter E
Bengtsson skötte sig på det sätt som man har anledning att förvänta sig. Icke mindre kännetecknades deras insats av en stor öppenhet
mot ungdomarna och de olika situationer som uppkom under veckan. Jag tänker på
oredan med teaterpjäsen. När Margareta fick ta över ansvaret för repetitionerna
tog hon det på ett enastående sätt. Utan att pressas av det känsliga läge som
uppkom då de ryska pedagogerna i viss mån och till att börja med upplevde att
de blev trampade på tårna. De medverkande professionella ryska deltagarna
reagerade efter ett tag dock ej negativt – möjligen
till och med tvärt om. Kanske kände de att de blev befriade från ett ansvar som
de inte riktigt kunde reda i. Det är dock väl att inte hela gruppen blev
handlingsförlamad utan att man under Margaretas ledning kunde ta sig ur den
prekära situationen och komma fram till ett berömvärt resultat.
Jag förmodar att detta var en
av de första gånger då Peter E Bengtsson stod som ledare och pedagog inför ett
utländskt oratorium (låt vara fem adepter). Denna uppgift klarade han med
glans. Det som imponerar undertecknad mest är Peters otroliga förmåga att
lyssna och ställa in sig på deltagarnas egna idéer samt att stimulera dem att
genomföra dem. Det kännetecknar en god pedagog på det konstnärliga området.
Resultatet av filmgruppens arbete talar i detta fall för sig själv och står
omnämnt på annat ställe i denna rapport.
Peter, tillsammans med sina
elever, genomförde också dokumentationen av teaterarbetet och föreställningen
vilket också var ett stort arbete även det väl genomfört.
Peter delade också ut diplom
till de unga ryska filmarna.
Både Margareta och Peter tog
den ryska vistelsen med upphöjt lugn vilket smittade av sig på samtliga
deltagare och hade en mycket positiv och harmonisk inverkan under hela
projektet.
Plus och minus – en sammanfattning |
Låt oss börja med det
förskräckliga
-
(minus)
Att det sen visas så lite välvilja från de svenska konsulaten i Gdansk
och Vilnius gör att våra projekt som bedrivs i motsatt riktning (Ryssland –
Sverige) fördyras och blir mer komplicerade än nödvändigt. Detta är ett aber
och ett stort, stort bekymmer med dessa Kronor & Nycklars
gränsöverskridande projekt.
+ (plus) |
Projektet i sin helhet får annars beskrivas som en enda stor
solskenshistoria. Alla var på gott humör och samtliga ungdomar, både svenska
och ryska var igång med sina uppgifter under större delen av sin vakna tid.
Ungdomarna la också särskilt vikt vid att verkligen genomföra sina uppgifter
eller förkovra sig på bästa tänkbara sätt. De offentliga uppspel som
genomfördes var välbesökta och uppskattade, vilket medförde att den ryska
allmänheten fick insikt om de aktiviteter som genomförts under projektveckan.
Det kan säkert verka förmätet att benämna allt det positiva som projektet
förde med sig och det står bl.a. också att läsa i de svenska ungdomarnas
utvärderingar. Därför ger jag bara följande exempel på en av många positiva
följdverkningar.
Nu kan man kanske
få för sig att påstå att projektet gått ut på att stödja ungdomarna på den
ryska sidan – vilket i sig inte riktigt var meningen. Ett utbyte hade kanske
varit en mer korrekt inriktning. Men för framtida svenska besök blir det mer
givande om de ryska deltagarna har kvalificerade kunskaper att möta upp med. På
sikt ger alltså just denna sommarens kurser en garanti
för att nästa projekt blir mer jämställt och därigenom öppnar för ett utbyte
mer på lika villkor. Mycket handlar om de ryska ungdomarnas självkänsla och
självförtroende för att de ska se att de också har kunskaper värda att förmedla
till svenska gelikar.
Under detta
projekt provade också Kronor & Nycklar för första gången med ungdomstolkar
för att överbrygga språkförbistringen. De unga tolkarna fick också en mindre
summa pengar för att ytterligare motivera dem att framöver lära sig bättre
engelska/svenska.
Detta nya grepp
fungerade utmärkt och kommer att bli regel i framtiden.
Fortsättning… |
Med detta som utgångspunkt –
årets Kulturkälla som ett pilotprojekt - hoppas vi i Kronor & Nycklar att
det kan bli en fortsättning nästa sommar! Att man tar tillvara de positiva
intryck och erfarenheter årets projekt gett och bygger ut projektet så att alla
de tänkta kurserna kan förverkligas. Vidare är det önskvärt att fler länder
blir involverade och att fler svenska ungdomar får möjligheten att resa och
lära. Med tanke på att det i skrivande stund ser ut som om nästa stora TACIS-projekt (Sanning & Konsekvens) kommer att bli
verklighet, även försöka involvera Polen och de kommuner som kommer att ta del
i detta projekt på polsk sida. Om fler länder kan tänka sig att vara med, tex. Italien så varför inte. Det
finns många möjligheter att vidareutveckla Vattenhålet/Kulturkällan till en
mäktig sommarmanifestation för unga entreprenörer och kulturutövare. Allra
fördelaktigast vore om projektet kunde få en mer långsiktig struktur. Att man
kunde planera för tex. tre år framåt. I så fall kunde
man ta tillvara erfarenheter och år från år hitta fram till de ultimata
lösningarna på upplägg och genomförande. Om man bygger för tre år finner man
säkert vägar för en större kontinuitet – både vad det gäller ledare och
ungdomar och kunde på det sättet få igång ett ungdomssamarbete värt namnet.
Kronor & Nycklar har hur
som helst de kunskaper och nätverk som kan garantera ett lyckat genomförande på
rysk sida. Fördelar som föreningen bara hoppas att få utnyttjade!
Här
följer nu en kortfattad verksamhetsredovisning månad för månad
Januari |
Januari månads arbete bestod mycket
i att rapportera föregående års verksamhet. Bland annat färdigställdes
rapporteringen av projektet UNGA SVAR samt delar av EU-projektet. Fortlöpande
var också Kronor & Nycklars representanter på besök i städerna Pionerskij
och Svetlogorsk för att planera och arbeta med slutkonferensen av Youth and Society.
I mitten av månaden var
ordförande i Sverige för att förlänga sitt visum till Ryssland. Då passade han
också på att medverka vid ett seminarium som Ungdomsstyrelsen avhäll i
Stockholm.
Mot slutet av månaden
intensifierades arbetet med projekteringen av det nya EU-projektet ”Sanning och
Konsekvens”. Detta skedde i samarbete
med Region Halland. Den 23 januari var ordförande tillbaka i Gwardejsk.
I slutet av månaden företog sig
Kulturkompaniet en kort arbetsresa till Polen för att förena nytta med nöje.
Nya riktlinjer för det kommande årets verksamhet drogs upp samtidigt som
välbehövlig avkoppling skedde på badanläggningen i Nikolaiki.
Februari |
Förutom den ordinarie
kvällskursverksamheten och arbetet med Youth and
Society var rapportskrivandet en stor del av Kronor & Nycklars verksamhet i
februari. Tråkiga saker hände också denna månad då kontorets huvuddator rasade
ihop efter ett monstruöst virusangrepp..
Den 22 åkte ordförande till
Sverige igen för att ordna upp allt med viseringen för Ryssland. Den 26 var han
tillbaka efter att förutom fått visa även arbetat med nya projektansökningar. Projektet
Unga Svar fick också sin revidering genomförd. Nya datorprogram införskaffade
för att få ordning på datorparken på kontoret i Gwardejsk.
Mars |
Ordinarie verksamhet med
kvällskurser för ungdomarna i New Generation och Youth
and Society. 11 – 14 mars sammanstrålade styrgruppen för EU-projektet i
Svetlogorsk där beslutet tog på att satsa på ytterligare ett EU-projekt.
Sanning och Konsekvens var nu ett faktum. Alla tre länderna; Sverige, Polen och
Ryssland hade accepterat de formuleringar som projektgruppen, bl.a. Kronor
& Nycklar hade lagt fram.
Den 24 åkte ordförande åter
till Sverige. Denna gång för att lägga sista handen vid den nya EU-ansökan som
också blev klar i tid och skickades iväg till Bryssel.
Från den 28 koncentrerades allt
arbete på den stundande slutkonferensen för Youth and
Society. Det var möten och repetitioner i Pionerskij, Svetlogorsk och Gwardejsk
mest varje dag.
April |
Den 2 till 4 april avhölls
slutkonferensen för projektet Youth and Society i de
tre ryska städerna som var inblandade. Det blev en strålande manifestation med
hundratalet ungdomar från Ryssland och Sverige. Som tur var höll vädret oss med
strålande solsken alla tre dagarna. Detta var en av topparna under
verksamhetsåret.
Först i mitten av månaden kom
arbetet igång igen. Den stora ansträngningen inför och under slutkonferensen
hade tagit ut sin tribut. Resten av
månaden ägnades åt rapportskrivning och försök till innovativt arbete.
Från den 15 till 21 var Kronor
& Nycklars representanter i Moskva för att övervara den avslutande
konferensen på hela TACIS-projektet.
Maj |
Första halvan av månaden
ägnades åt rapportskrivning. Den 4 åker ordföranden till Sverige för att på
Region Halland slutföra TACIS-rapporten tillsammans
med Tommy Löfquist. Under denna tid färdigställer han också en ansökan till
Ungdomsstyrelsen gällande sommarens projekt; Kulturkällan. Den 19 är han
tillbaka i Gwardejsk. Därefter följer några dagars semester men mot slutet av
månaden börjar planerandet av sommarens festival i Gwardejsk.
Juni |
Juni var fyllt av förberedelser
inför festivalen. Massor av inbjudningar till olika grupper skickades ut och
kontakter med sponsorer togs. Utlandet visade som vanligt stort intresse för
att deltaga och flera grupper från Sverige, Litauen
och Polen hörde av sig efter utskickad information. Möten, möten och åter möten
med olika människor och grupper avlöste varandra. Ju längre in i juni vi kom ju
hetare blev frågan och ju mer insåg vi att vi aldrig skulle kunna få sponsorer
att ställa upp. Det lutade åt att Kronor & Nycklars skulle få finansiera
hela evenemanget.
Midsommarfirandet blev till en
riktig succé. Under detta arrangemang delade Kronor & Nycklar också stolt
ut sitt kulturpris.
I mitten av månaden fungerade
också Kulturkompaniet värdar för ett besök från Sverige. Två geologer besökt Kaliningrad Oblast för att träffa människor i
branschen och beskåda bärnstensbrytning på plats. Kulturkompaniet Kronor &
Nycklar la upp programmet och fungerade som tolkar och vägledare. Ett mycket intressant projekt. Just sådan här verksamhet
skulle Kulturkompaniet Kronor & Nycklar kunna ägna sig åt mycket mer – inte
minst som ren affärsverksamhet.
Juli |
Festivalen blev inte vad vi hade hoppats på. Först av allt bjöd vädret
oss stort motstånd. Det regnade båda festivaldagarna vilket innebar att
publiktillströmningen inte var sig över. Det kändes också som om det inte var
riktigt så välplanerat som ett sådant här evenemang kräver. Kanske hade det
gått lite väl bra de senaste åren och att det fanns inför årets festival en
falsk trygghet i att allt säkert kommer att ordna sig hur som helst. De grupper
som kom och uppträdde var dock nöjda. Nästan 300 personer deltog och kanske var
det i mesta laget också. Summa summarum så var det ingen rolig upplevelse detta
år. Tillika fick Kulturkompaniet stå för hela kalaset. Festivalen avhölls i år
3 – 4 juli.
Mitt under festivalen kom också ett negativt besked från
Ungdomsstyrelsen. De avslog ansökan för Kulturkällan vilket fick konsekvenser
resten av månaden. De som skulle deltaga i projektet
fick meddelas att allt avstyrdes. Men i samma andetag kom dock ett positivt
besked. Region Halland beviljade medel (55 000:-) för samma projekt, vilket
innebar att en del av projektet skulle komma att kunna genomföras.
Från den 12 till den 24 befinner sig ordförande i Sverige för att
förbereda den del av Kulturkällan som kunde genomföras. En del av dessa
förberedelser innebar möten med de ledare och de ungdomar som skulle delta.
Slutet av månaden ägnades helt at förberedelserna inför smulan av det som
från början varit storslagna intentioner men som vi ändå såg fram emot.
Kulturkällan.
Augusti |
Nu utföll kompensationen för den mindre lyckade festivalen. Från den 7
till den 16 avhälls Kulturkällan-projektet med olika
kurser för att få sin final med två teaterföreställningar och
filmvisningskvällar. Det här var den verkliga toppen under verksamhetsåret
2004.
Efter projektet vidtog planering av höstens aktiviteter.
En hel del filmarbete tog också upp tiden för teamet. Bland annat
påbörjades arbetet med filmen ”Meningen Med Våra Liv” ett reportage om
ungdomarnas möjligheter till ett anständigt liv i Gwardejsk.
September |
I september fortsatte arbetet med ungdomsfilmen. Intervjuer
med alltifrån polischefen i staden till politiker och ungdomsledare. Tyvärr
var tiden alltför knapp för att färdigstalla filmen.
Sista helgen i september begav sig ordförande åter iväg till Sverige.
Denna gång för att förbereda och färdigställa dokumentärfilmen om Digital
Historia.
Under september färdigställdes också hela rapporten kring projektet
Kulturkällan. Även denna blev till en diger lunta.
Nu startades åter kvällskurserna upp. Svenska, Teater och Körsång stod på
programmet.
I slutet av september kom så beskedet på att nästa EU-projekt gått igenom
och fått acceptans i Bryssel. En oerhörd lättnad och glädje. Det
betyder att Kulturkompaniet Kronor & Nycklar kan fortsätta sin verksamhet i
Ryssland.
Oktober |
Under hela oktober arbetade Kulturkompaniet Kronor & Nycklar med
filmen ”Dom Kallade Oss Handikappade” tillsammans med elever och lärare på
Digital Historia. En mycket givande och rolig tid. Eftersom
det tidigare funnits samarbete mellan Digital Historia och Kulturkompaniet
Kronor & Nycklar så flöt arbetet mycket bra. Men för att färdigställa
filmen krävdes det en hel del arbete. Det blev många kreativa timmar lagda på
det här projektet, till gemensam glädje. I slutet av månaden kom Alexander
Korzhonok till Sverige för att under tre veckor studera vid Sturegymnasiet i
Halmstad. Detta som ett led i den studentutbytesidé som Kulturkompaniet utarbetat med Sturegymnasiet. Alexander studerade och
producerade film under vistelsen i Halmstad.
Under denna tid diskuterade också möjligheten att få en fortsättning på Kulturkällan-projektet.
November |
15 november var det premiär för ”Dom Kallade Oss Handikappade” på Digital
Historia. Ett hundratal besökare kom för att övervara förevisningen. Till Kulturkompaniet
Kronor & Nycklar stora tillfredställelse var bidragsgivarna nöjda. Det
stora flertalet av besökarna uttryckte också belåtenhet. Men det allra
viktigaste med det här arbetet var att de som Kulturkompaniet arbetade med och
som filmen handlade om var tillfreds med det resultat som uppnåtts. Det här var
i sanning en mycket gemytlig och kreativ tid.
Alexander Korzhonoks tid i Sverige som utbytesstudent gav också gott
resultat. Han hann med att producera tre mycket begåvade filmer, vilket gjorde
att Kulturkompaniet fann de investerade pengarna väl värda att satsa.
Under den andra delen av november och väl tillbaka i Gwardejsk gick tiden
åt till att förbereda och repetera den julshow som var planerad i samband med
Lucia.
Under november hann vi också med att arrangera en utställning på
Ungdomscentret. Svenska Institutet hade gjort en samling av gamla Bernadothfotografier som Generalkonsulatet fått i uppgift
att låta gå på turné i Kaliningrad Oblast. Kronor & Nycklar fick uppgiften
att arrangera den i Gwardejsk. Hur många som såg utställningen är ytterst
svårbedömt – men må hända runt 5 000 människor. Strategiskt hade vi lagt
utställningen i samband med de lokala valen. Utställningen hängde just i
vallokalen.
December |
December blev en häktisk och arbetsmässigt tillfredställande månad.
Luciaspäket repeterade och förbereddes fram till premiären den 12.. 9
föreställningar genomfördes, 5 under en dag. Att få möjlighet att ge ungdomarna
i New Generation denna erfarenhet kändes mycket bra och kommer att ge resultat
längre fram under Kronor & Nycklars fortsatta verksamhet i Gwardejsk.
Nyttig rutin införskaffades.
Till julhelgen bjöd Kulturkompaniet Kronor & Nycklar på traditionellt
svenskt julbord för dem som stått kompaniet närmast under verksamhetsåret. Ett
omtyckt rendezvous som också pockar på en fortsättning. Kanske en ny tradition
är född.
Liksom under vanliga omständigheter men nu från mitten av november fram
till julhelgen genoförde Kulturkompaniet sin reguljära verksamhet med
kvällskurser för ungdomarna i ”New Generation”.
I december besökte också regissör Ulf Andersson från Halmstad för att
undersöka möjligheterna att öppna för ett samarbete med Kaliningrads
Musikaliska Teater. Kulturkompaniet var behjälpligt med förberedelser, tolk och
ciceronhjälp. Tanken är att någon gång till nästa år sätta upp en svensk pjäs
på nämnda teater.
Ordförandes personliga slutord |
När man så här summerar året som gått ser man att en hel del har
utförts. Det är min personliga glädje
att Kulturkompaniet har fått möjligheten att kunna genomföra de planer som
dragits upp. Allt har inte gått att göra av olika anledningar, men det som vi
fått möjligheten till har vi efter bästa förmåga genomfört och rapporterat. De
stora höjdpunkterna under året var Kulturkällan, filmen tillsammans med Digital
Historia, Luciaspäket och naturligtvis Youth & Society:s avslutning. Nu ser vi
fram emot ännu ett EU-projekt och en fortsatt verksamhet i Ryssland. Att året
både innehållit positiva och negativa händelser kan betecknas normalt. Allt kan
inte gå som på räls och mycket ligger utanför Kulturkompaniets möjligheter att
påverka. Det som emellertid har varit i våra händer har vi försökt att
genomföra på bästa sätt och enligt min mening också lyckats med det. Att en
liten förening på detta sätt får möjligheten att överleva och jobba vidare får
kanske ändå ses som unikt. Får vi bara förtroende i framtiden så kommer vi att
kämpa med kronor och nycklar(näbbar och klor) för att genomföra fler projekt
liknande dem som vi realiserat i år och som också ligger i linje med
Kulturkompaniets verksamhetsstadga.
Ett bittert och mycket sorgligt meddelande måste jag dock göra. Den 14
december gick en av Kulturkompaniets trognaste medarbetare helt plötsligt ur
tiden. Gennady Vasiljevich Meshalnikov.
Saknaden av honom, kommer att leva vidare långt in i framtiden. Måhända för alltid. Han var vår allt i allo.
Taxichaufför och totalfixare. En
slags alltid närvarande skyddsängel som höll sin vakande hand över oss och det
vi gjorde.
Så här i slutet av denna årsberättelse vill jag också passa på att tacka
alla de som hjälpt oss genom detta år. Våra bidragsgivare och hjälpredor, New
Generation som är vår ständiga samarbetspartner samt alla andra i Sverige och
här i Ryssland. Utan ert stöd och er hjälp hade vi aldrig kunnat genomföra vårt
verk.
Vår förhoppning är att kunna fortsätta verka här i Gwardejsk,
Kaliningradskaja Oblast också under de närmaste åren – och det ser så ut, tack
och lov.
Gwardejsk i december 2004
Hans Bärtilsson
Ordförande för
Kulturkompaniet Kronor & Nycklar